السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

العمرة الدليفري مقترح للداعية أمير منير يثير الجدل على السوشيال ميديا «فيديو»

الإثنين 04/سبتمبر/2023 - 11:16 م
هير نيوز

آثار مقطع فيديو للداعية الإسلامي أمير منير، يتحدث عن تطبيق جديد يتيح العمرة عن طريق "بديل" متواجد في السعودية وذلك من خلال استخدام تطبيق، يروج له وتتكلف العمرة فقط مبلغ وقدره 4000 جنيه مصري.



أمير منير يثير الجدل

وكتب الداعية أمير منير، في منشور يروج لتطبيق جديد للعمرة، وقال: "تخيل تعمل عمرة لأحبابك (متوفي_مريض_عاجز) بأقل من 4000 جنيه، مع مقطع فيديو يشرح فيه طريقة استخدام البرنامج ودفع المال مقابل أن يقوم العاملين على التطبيق بعمرة من أجلك.

وتفاعل رواد السوشيال ميديا مع المنشور من خلال التعليقات الساخرة، التي رفضت بعضها فكرة التطبيق والبعض الآخر لم يرى أنها فكرة سيئة.

تعليقات السوشيال على أمير منير


وقال ابن الشيخ: "الحمد لله رب العالمين اي حد عندنا بيتوفي في البلد شباب البلد ممكن يعملوا حتي ١٠ عمرات وهذامن فضل الله علينا".


وعلق عبد الله: "هي لو تنفع في الحج هتبقي جميله بس العمره سنه وربنا يجازيك خير طبعا"، بينما علقت نبيلة: "الحج وهو الركن الخامس فرض علي من استطاع اليه سبيلا".

و قال عبد الرحمن: "لا انا إن شاء الله اول ما اتخرج واشتغل هطلع ابويا وامي عمره أو حج بإذن الله تعالى + مفيش احلي من انك تسافر وتعيش الأجواء علي الطبيعه يارب أكتبها لابي وامي يارب العالمين".

وكتبت إيمان: "مش عايزه اظلمك و ازعل من حضرتك بجد بس ياريت تطلع بفيديو توضح لنا ايه ده".

أمير منير والعمرة الدليفري


وعلقت أمل: "فكرة رائعة وفيها توفير في المال بخاصة بعد ما اصبح تكلفة العمرة خيالي وكمان تحقق منها المطلوب فيها توسعة شديدة علي المسلمين".


وعلق عماد : "مع كامل الاحترام أولاََ:هل يجوز شرعاً أداء عباده مثل (الصلاة أو الصوم أو الحج) عن أحد سواء متوفي أو حي، وإن كان فاين الدليل من الكتاب أو السنة أو سيرة الخلفاء الراشدين أو الصحابه؟ ثانيا: أن التصوير خاصة مع رفع الصوت أثناء المناسك كثيرا مايخرج المعتمرين عن تركيزهم في العبادات وكان من السلوكيات المستهجنه لدي السواد الأعظم من الشيوخ عند السؤال.
ثالثاََ؛ أليس من باب أولى وقف هذا المال للمتوفي كصدقة جارية في أمر من المنافع أو علاج مريض أو حتى إطعام جائع والله تعالي أعلى وأعلم جزيل الإحترام لكل مجتهد.. والرجاء الإجابة علي أول سؤال".


وكتب هاني: "احنا بفضل الله بقالنا سنين بنعملها لوجه الله تعالى. و احيانا تكلفة المواصلات فقط 150 ريال لا غير.. تقبل الله من الجميع".

كما علقت دينا : "جمااااعة !!! اولا : دة للأموات و العاجزين
ثانيا: بالنسبة للناس البتزايد و بتدخل كمااان ف نوايا!البشر! حضرتك عارف ٤٠٠٠ ج يعني كام ريال؟ يعني ٤٠٠ ريال المبلغ بسيط بالسعودي و بيكون مقابل مصاريف كتير بتدفع زي - المواصلات - الحلاقة بعد العمرة - الابلكيشن نفسها هو في حاجة ببلاش ف العالم؟!! هو حضرتك بتروح عمرة ببلاش؟".


وكتب محمد ساخراً : "ينفع أختار جنسية اللي هايعمل العمرة ...يبقى فيه أكتر من أوبشن مثلا هندى او بنغالي او مصرى... وهل لو متاح جنسيات أوروبية هايبقى أغلى شوية ولا نفس التسعيرة ؟؟".



ads
ads